Frank Roders, oprichter van Compagnon, is helder als het gaat om het belang van technologie voor het recruitmentvak: ‘Een goede recruiter met slechte recruitmenttechnologie werkt beter dan goede recruitmenttechnologie en een slechte recruiter. Uiteindelijk gaat het, net als in sales, om de persoon van de recruiter.’
Meer dan een systeem aankopen
‘Bij recruitment gaat het uiteindelijk, net als in sales, om de persoon van de recruiter. Maar die moet het werk dan wel zo organiseren dat zoveel mogelijk tijd kan worden besteed aan het vastleggen van de perfecte kandidaat. Ieder proces dat kan worden geautomatiseerd, automatiseer je dus. Als je dat goed doet, behaal je concurrentievoordeel. En kan je zoveel mogelijk tijd besteden aan het rondmaken van de deal, focussen op de core. En als je automatiseert, ga dan ook wat doen met de data om vervolgens het proces verder te optimaliseren. Het is meer dan alleen een systeem aankopen en implementeren. Een slimme recruiter is continue bezig de leverancier van het recruitmentsysteem op scherp te houden.’
Bureaus lopen achter op werkgevers
‘Als bureau ben je de specialist. Dan moet je dus stappen voorliggen op de klant, dan mag de klant verwachten. Zeker voor ons als RPO-partij [red: recruitment process outsourcing], worden wij vastgelegd om toegevoegde waarde. Van de klant kan je niet verwachten dat hij alle technische ontwikkelingen in ons vak kan volgen. Die zitten daarom in ons pakket. Bureaus lopen qua automatisering gemiddeld achter ten opzicht van werkgevers. Terwijl bureaus de specialist zouden zijn.’
Recruitmenttechnologie geven je analytics
‘Technologie levert een zo efficiënt mogelijk werkproces op zodat je zoveel mogelijk tijd kunt besteden aan het behalen van je organisatiedoelstellingen. Technologie moet helpen om waarde toe te voegen. Sneller de juiste kandidaten vinden of betere kwaliteit. En idealiter brengt de technologie ook analytics zodat je kennis toeneemt en je je positie verder kunt versterken.’
90% recruitmentvak wordt geautomatiseerd
‘In 2030 verwacht ik dat het vak van recruiter voor 90% is geautomatiseerd zodat alle tijd kan worden besteed aan het cruciale ‘marketing- en salesproces’. Recruitment wordt nog meer een verkoopfunctie waarin mensen met sterke commerciële kwaliteiten uitblinken. Op de korte termijn verwacht ik dat het automatiseren van het searchen, noem het de leadgeneratie, het verschil gaat maken. Uiteindelijk zal dit het aloude ‘post & pray’ gaan vervangen.’
Fan van het vakgebied recruitment
‘Compagnon is partner van de Recruitment Tech Awards omdat we niet alleen specialist in recruitment zijn, maar zijn ook fan van het vakgebied. De juiste baan is cruciaal voor het succes van mensen. De juiste medewerker is cruciaal voor het succes van organisaties. Recruiters kunnen het verschil maken. Daarom moeten we alles doen om dan ook inderdaad het verschil te maken en kiezen voor de optimale technologie.’
Privétechnologie: Fitbit
‘Ik kan eigenlijk niet meer zonder technologie in mijn dagelijkse leven. Maar mijn Fitbit is favoriet om mezelf steeds weer aan te zetten tot bewegen. En het werkt nog ook!’
Recruitment Tech Awards
Op donderdag 26 november 2015 worden tijdens het Recruitment Tech Event 2015 de Recruitment Tech Awards uitgereikt voor innovatieve recruitmenttechnologie. Leveranciers, bureaus en werkgevers kunnen tot en met 30 september hun tool of case inzenden. Meer informatie over de Recruitment Tech Awards vind je op de site.