Werf succesvol in een krappe arbeidsmarkt met referral recruitment

143
Werf succesvol in een krappe arbeidsmarkt met referral recruitment

In een krappe arbeidsmarkt is het nog moelijker om de juiste kandidaten te werven voor jouw openstaande vacatures. Maar heb je weleens overwogen om jouw medewerkers in te zetten voor het werven van nieuw personeel? Hier komt Referral Recruitment op de hoek kijken.

Referral Recruitment, ook wel bekend als Referral marketing, blijkt de meest effectieve methode te zijn voor het werven van personeel. In onderstaand artikel vertellen wij wat het precies inhoudt, hoe het werkt en wat nou precies de voordelen zijn.

Referral Recruitment, wat is het?

Graag vertellen we je wat Referral Recruitment is en wat het precies inhoudt. Met Referral Recruitment maak jij gebruik van het netwerk van jouw eigen medewerkers. Dit is dus een speciale wervingsmethode die jou gebruik laat maken van het netwerk van jouw personeel. Je kan je voorstellen dat dit dus interessante kandidaten kunnen zijn die je anders nauwelijks zou bereiken.

Uiteraard moet je er dus wel voor zorgen dat jouw medewerkers tevreden zijn met jouw bedrijf. Hier komt de employee experience om de hoek kijken. Deze moet dusdanig goed zijn, zodat jouw werknemers hun netwerk aansporen om bij jou te komen werken. Ook is een zorgvuldige sollicitatieprocedure belangrijk, omdat je immers goed wil omgaan met het privé netwerk van jouw medewerkers. Je wilt achteraf niet horen dat werknemers zich schamen voor hun werkgever. Als laatste is het belangrijk dat je nadenkt over een beloning die je kan geven aan een werknemer, die voor een nieuwe kandidaat heeft gezorgd. Dit kan als extra motivatie werken voor andere werknemers om kandidaten aan te leveren bij nieuwe vacatures.

Hoe gaat Referral Recruitment in zijn werking?

Nu je weet wat Referral Recruitment is, komt het volgende onderwerp aan bod. Hieronder vind je een overzicht waar je allemaal aan moet denken als je met Referral Recruitment wil beginnen.

  • Plan van aanpak

Het begint allemaal bij een goed opgezet plan. Zonder plan geen correcte uitvoering van Referral Recruitment. Hierdoor zorg je ervoor dat je geen dingen over het hoofd ziet. Ook kan je later beter evalueren en eventueel het plan aanpassen. Te beginnen bij de belangrijkste vraag: Past Referral Recruitment bij mijn bedrijf? Daarna moet je gaan nadenken over het uiteindelijke doel wat je wil bereiken. Vraag jezelf ook af of jouw medewerkers wel goede ambassadeurs zijn. Ze moeten uiteraard erg enthousiast zijn over het bedrijf en dit enthousiasme ook goed overdragen naar anderen.

  • Maak de vacature vindbaar

Zorg ervoor dat de vacature gemakkelijk is te vinden en dat jouw werknemers hier gemakkelijk naar kunnen refereren. Zet de vacature dus op jouw vacaturepagina en zorg dat iedereen deze link krijgt. Ook kan je het delen van de vacature vergemakkelijken door de social media icons aan de onderkant te plaatsen. Zo kunnen werknemers met één druk op de knop het delen op hun social media, zonder dat ze er zelf veel moeite in hoeven steken.

  • Maak spelregels

Dit is een belangrijk punt voor jezelf, maar zeker ook voor je medewerkers. Zo schep je verwachtingen en weten werknemers ook wat ze kunnen verwachten als ze een kandidaat in de wacht slepen. Dit zal veel discussie achteraf voorkomen en heeft iedere partij duidelijke richtlijnen. Betaal je bijvoorbeeld de bonus al uit zodra iemand in dienst is of pas na de proefperiode? Dit zijn allemaal belangrijke details die je voor jezelf en de werknemers moet noteren.

  • Duidelijke communicatie

Zodra de vacature is uitgezet en door iedereen is gedeeld, is het belangrijk om je medewerkers altijd op de hoogte te houden. Zij zetten zich immers in voor het vinden van de juiste kandidaat. Het is dus van belang dat je ze op de hoogte houdt van de voorgang van de sollicitatieprocedure. Ze krijgen naderhand dan niet het gevoel dat hun inspanningen voor niks zijn geweest. Als laatste moet je bij een afwijzing ook een duidelijke terugkoppeling geven aan de werknemer waarom de kandidaat niet geschikt is.

  • Hang het aan de grote klok

Dit is misschien een open deur intrappen, maar voor een optimaal resultaat is het belangrijk dat er zoveel mogelijk medewerkers aangehaakt zijn. Dit kan je gemakkelijk doen door een interne e-mail te versturen of een korte meeting. Je legt in deze e-mail/meeting uit waarom je hun inzet nodig hebt en verwijst naar de vacaturepagina. Zet eventueel ook in je e-mail voorbeeld teksten die ze kunnen gebruiken bij hun social media post.

  • Voor wat, hoort wat

Uiteraard komt nu het laatste onderdeel van het rijtje: de wervingsbonus. Dit onderdeel moet tevens ook goed omschreven worden in de spelregels. Het is van belang dat je de werknemer niet te lang laat wachten met het geven van de bonus. Als je te laat bent of dit zelfs vergeet, dan heb je de volgende keer kans dat jouw medewerkers toch niet zo enthousiast meer zijn voor het werven van nieuwe kandidaten. De beloning kan verschillen tussen een geldbedrag, cadeaubonnen of extra vrije tijd. Dit is geheel zelf in te vullen door het bedrijf.

Tevens kunnen diverse tooling helpen bij het beheren van het referral programma. Bij OTYS staan we klaar om je te helpen met behulp van onze Referral Recruitment Portal. Ons portaal zorgt ervoor dat er een strategie zit achter deze manier van werven en dat het een vast onderdeel wordt van je recruitmentproces. Ad hoc wervingsacties via het eigen personeel, wat vaak niet serieus wordt genomen, worden hiermee voorkomen. Niet alleen je organisatie profiteert van het OTYS Referral Recruitment Portal, ook je werknemers merken direct de voordelen.

Wat zijn de voordelen?

Als laatste onderdeel willen we je graag de voordelen laten zien. Hopelijk spoort dit je aan om zo snel mogelijk te beginnen met Referral Recruitment.

  • Betere kandidaten die bij het bedrijf passen

Jouw medewerkers weten als geen ander hoe de bedrijfscultuur is. Zij kunnen dus als geen ander beoordelen of iemand in je organisatie past. Zij zullen dus niet zomaar de eerste de beste voordragen. Als iemand achteraf totaal niet geschikt blijkt te zijn, dan kan dit nadelig uitwerken op de medewerker die die persoon heeft voorgedragen. Jouw medewerkers zullen dus extra zorgvuldig zijn bij het selecteren van de juiste kandidaat. Uit onderzoek is ook gebleken dat door Referral Recruitment aangenomen medewerkers vaak langer in dienst blijven. Ze hebben eerder een klik met het bedrijf, waardoor ze zich helemaal thuis voelen.

  • Sneller een kandidaat aan de haak

In feite worden al jouw medewerkers recruiters voor het bedrijf. Zij gaan de vacature op hun privé platformen delen, en op deze manier wordt het bereik van de vacature groter en groter. Je zal dus sneller geschikte kandidaten vinden. Het grote voordeel? Als je medewerkers fanatiek bezig zijn met recruiten krijg je misschien wel meerdere goede kandidaten tegelijk.

  • Lage wervingskosten

Doordat jouw medewerkers de vacature aan het promoten zijn op verschillende platformen, hoef jij dit niet meer te doen. Je hoeft dus geen advertenties te plaatsen op betaalde vacaturebanken en/of social media advertenties. Hierdoor heb je veel lagere wervingskosten als dat je geen gebruik zou maken van Referral Recruitment. Je moet er wel rekening mee houden dat je de medewerker wel moet belonen met een wervingsbonus, maar in werkelijkheid ben je alsnog minder geld kwijt als dat je ‘’normaal’’ zou uitgeven bij het werven. 

  • Verbetering van de employer branding

Ieder bedrijf wil natuurlijk dat zijn imago zo goed mogelijk is. Hierdoor wordt het immers aantrekkelijk om bij een bedrijf te solliciteren. Aanbevelingen van werknemers zullen altijd meer waard zijn dan alle marketingacties die je zal doen. Op deze manier behoud je jouw werknemers langer en krijg je een aangename bedrijfscultuur.

Met deze handvaten moet het jou lukken om de juiste kandidaten te werven voor die ene vacature. Maak vandaag nog gebruik van jouw eigen personeel en start met het effectief werven. Wil je meer informatie over het Referral Recruitment portaal, bezoek dan deze website.