Waarom usability belangrijk is voor een recruitmentsysteem

1179
Vier redenen waarom werkzoekenden jouw sollicitatieproces niet afronden

Usability is voor een recruitmentsysteem ontzettend belangrijk. Zeker in een krappe arbeidsmarkt kun je het je niet veroorloven dat kandidaten hun sollicitatie niet afmaken doordat de usability niet goed is. In dit artikel beschrijven we wat usability is en waarom het belangrijk is voor een recruitmentsysteem.

Wat is usability?

De mate waarin een recruitmentsysteem gebruiksvriendelijk is voor kandidaten, recruiters en vacaturehouders noemen we usability. Door de gebruiker als uitgangspunt te nemen voor het recruitmentsysteem kun je een hoop moeilijkheden voorkomen. Een goede usability zorgt onder meer voor een hogere conversie en ROI. Het recruitmentsysteem moet makkelijk in gebruik zijn, zonder wekenlange training.

Usability voor de kandidaat

Een recruitmentsysteem dat niet geoptimaliseerd is voor de smartphone; een recruitmentsysteem waarbij je eerst een account moet aanmaken voordat je kunt solliciteren; of een recruitmentsysteem waarbij je alle velden handmatig moet invullen. Zo maar wat voorbeelden van zaken die slecht zijn voor de usability en zorgen dat kandidaten een sollicitatie niet afronden. Hoe meer een kandidaat moet klikken of handmatig invullen, hoe groter de kans dat deze afhaakt. Uit onderzoek van Jibe blijkt dat 60% van de kandidaten een sollicitatie niet kan afmaken door technische issues. En 80% van de kandidaten vindt een online sollicitatie zelfs stressvol. Om kandidaten een goede candidate experience te geven, dien je ook te kijken naar de usability van jouw recruitmentsysteem.

Usability voor de recruiter

Recruiters werken dagelijks met het recruitmentsysteem en zijn de zogenaamde heavy users. De usability moet uiteraard goed zijn en liefst zo min mogelijk handelingen (klikken) vereisen om een taak af te ronden. Uit onderzoek van Capterra blijkt dat een gemiddelde taak in een recruitmentsysteem 10 kliks kost en 38 seconden duurt. Denk hierbij aan taken als het creeren van een vacature, cv uploaden, e-mail sturen aan kandidaat en een rapport draaien van bijvoorbeeld de openstaande vacatures.

Usability voor de vacaturehouder

Wanneer vacaturehouders ook met een recruitmentsysteem moeten werken, is het belangrijk dat er een korte leercurve is. Als vacaturehouder gebruik je soms maar 3 keer per jaar het recruitmentsysteem. De usability moet idealiter zelflerend zijn oftewel intuïtief. Zeker in grote organisaties is dit belangrijk omdat er honderden vacaturehouders kunnen zijn. Bij Albert Heijn moesten bijvoorbeeld meer dan 800 winkels met het recruitmentsysteem Hireserve ATS werken, zonder dat er een training aan te pas kwam. Gebruikersgemak is dan essentieel wil je dat het recruitmentsysteem succesvol wordt uitgerold bij vacaturehouders.

Bronnen: Jobvite | Drempelsweg.nlTechnologyadvice.com | Capterra | Jibe