Vijf feiten en fabels over het mobiel solliciteren van jouw kandidaten

1356
Vijf feiten en fabels over het mobiel solliciteren van jouw kandidaten

Bij het selecteren van een recruitmentsysteem zijn er een aantal criteria die je als prioriteit wil stellen. Voor elke vooruitstrevende organisatie moet mobiele toegankelijkheid een niet-onderhandelbaar criterium zijn. Mobiliteit is niet langer alleen een mooie optie voor een systeem, maar wordt al snel een noodzaak. Hireserve heeft vijf feiten en fabels over mobiel solliciteren voor je op een rij gezet.

1. Niet alleen jongeren

De eerste uitspraak uit de intro kan de prullenbak in. Onze data verwijst die regelrecht naar het rijk der fabelen. Vooral websites met bezoekers tussen de 25 en 35 jaar oud laten veel mobiel gebruik zien.

Het klopt dat ouderen minder vaak mobiel naar de websites surfen dan jongeren. Maar het is te kort door de bocht om ervan uit te gaan dat het ‘alleen jongeren’ of ‘jongvolwassenen’ zijn die daar gebruik van maken. Solliciteren met je mobiel blijkt voor meerdere doelgroepen interessant. Een gemiste kans dus om de website daar niet goed op in te richten, ook als je niet alleen jongeren en jongvolwassenen wilt bereiken.

2. Oriënteren op mobiel

En solliciteren kandidaten uiteindelijk ook daadwerkelijk op hun mobiele apparaat? Of gebruiken ze daar toch liever een laptop of desktop voor? Dat laatste lijkt inderdaad het geval te zijn.

Het mobiele bezoek aan de (Werken Bij) sites is enorm, maar het aantal daadwerkelijke sollicitaties ligt een stuk lager. En relatief lager dan bij voor de desktop en laptop. Het zijn die apparaten die de kandidaten uiteindelijk gebruiken om hun sollicitaties te doen. Mobiel leidt zo’n 1,5% van de bezoeken tot een sollicitatie, op de desktop is dit 5,84%.

Het lijkt erop dat veel kandidaten zich graag mobiel oriënteren. Wellicht op de momenten dat ze even tijd over hebben om er een paar minuten naar te kijken. Om er daarna echt even goed de tijd voor te nemen om de sollicitatie te doen.

3. Tussen 9 en 5

Veel werkgevers gaan er (een beetje naïef) vanuit dat hun medewerkers netjes buiten kantoortijden solliciteren. Als ze dat al doen natuurlijk, een goede werkgever probeert z’n talenten het liefst zo lang mogelijk binnen boord te houden.

Het valt op dat de vacaturesites vooral tussen 9 en 5 worden bezocht. Waardoor het erop lijkt dat kandidaten vooral tijdens hun huidige werk op zoek gaan naar een nieuwe baan. Ze solliciteren dan vooral op hun mobiel en op andere mobiele apparaten, zoals een tablet. Vooral de maandag, dinsdag en woensdag blijken populaire dagen, zowel om te oriënteren als om te solliciteren.

Het is vervolgens niet zo dat die kandidaten pas ’s avonds de desktop of laptop gebruiken om hun sollicitatie te doen. Ook de sollicitaties vinden vooral tussen 9 en 5 plaats. Wat aangeeft dat kandidaten daar tijdens hun huidige werk even goed de tijd voor nemen. Of er hun vrije (mid)dag voor gebruiken natuurlijk, dat is helaas lastig te achterhalen.

Tip: jouw nieuwe kandidaten zo goed mogelijk te woord staan, bijvoorbeeld met een geoptimaliseerde chatbot op de site? Zowel voor de oriëntatie als de daadwerkelijke sollicitatie is het belangrijk dat je overdag goed beschikbaar bent. Voorlopig lijkt het er niet op dat de sollicitaties vooral ’s avonds plaatsvinden.

4. Mannen en vrouwen

Is er een verschil tussen mannen en vrouwen, als je kijkt naar de sollicitaties op mobiel en via een desktop? De statistieken laten een bijzonder gelijke verdeling zien. Precies 50 procent van de bezoekers is vrouw en eenzelfde hoeveelheid is man.

Opvallend is wel dat met name in de verzorgingssector meer vrouwen solliciteren, terwijl de mannen oververtegenwoordigd zijn in de technologiesector. Een verdeling volgens de klassieke rolpatronen, die op het gebied van bezoeken en sollicitaties in ieder geval uit de data blijkt.

5. 64% van het bezoek

En dat mobiele bezoek aan de websites om te oriënteren, hoe groot is dat in vergelijking tot de bezoekers via een desktop of laptop? Maar liefst 64% van alle bezoekers gebruikt een mobiel apparaat. Tegenover 36% van de bezoekers die een desktop of laptop gebruikt. Dat betekent bijna twee derde van alle bezoekers. Een statistiek die schreeuwt om een sterke mobiele website. Voor een geweldige candidate experience, die zelfs een mobiele sollicitatie zo makkelijk mogelijk maakt.

Bron: Hireserve