Vier redenen waarom werkzoekenden jouw sollicitatieproces niet afronden

64
Vier redenen waarom werkzoekenden jouw sollicitatieproces niet afronden

Je hebt een vacature uitgezet, maar tegen alle verwachtingen in reageert er vrijwel niemand. Indeed zet vier redenen waarom werkzoekenden je sollicitatieproces niet afronden op een rijtje.

1. Gebruik geen jargon

Je herkent het vast: een vacaturetekst die zo vol staat met jargon dat het lijkt alsof er een robot aan het werk is gezet. Zo bereik je geen kandidaten. Die willen bijvoorbeeld meer weten over de bedrijfscultuur en het team waarin ze mogelijk terechtkomen en lezen wat de functie precies inhoudt.

Voorkom dat je termen gebruikt die intern misschien heel gangbaar zijn, maar die een sollicitant niet kent (en waarop hij dus waarschijnlijk ook niet zal zoeken), zoals ‘Accountmanager Niveau 3’. Probeer daarom ook niet op te vallen met grappig bedoelde functieomschrijvingen. ‘Chief Chat Officer’ klinkt leuk, maar ‘Manager webcare-afdeling’ is een stuk duidelijker.

Laat de opsmuk dus weg. Zorg dat in de vacaturetekst duidelijk wordt waar jouw bedrijf voor staat, zodat werkzoekenden een beeld krijgen van waarom ze bij jou zouden moeten solliciteren. In dit e-book geeft Indeed tips over hoe je jouw vacatureteksten optimaliseert, bijvoorbeeld met de juiste titels. Het resultaat: werkzoekenden komen automatisch bij de voor hen juiste vacatures terecht. En je ziet minder kandidaten al tijdens het proces afhaken.

2. Hou het kort en krachtig

Er zijn werkgevers die het liefst veel vragen opnemen in hun sollicitatieproces – dat zou het ‘formeler’ maken. Toch is de kans groter dat je het proces hierdoor juist vervelend en tijdrovend maakt. Nu hoor ik je denken: “Deze extra vragen helpen ons juist het kaf van het koren te scheiden.” Oké, misschien wel. Maar aan de andere kant mis je ook die talentvolle kandidaten waar iedereen naar op zoek is. Dat bleek wel uit een onderzoek dat Indeed laatst deed. Bij sollicitatieprocessen met twintig vragen om kandidaten te filteren, haakt 40 procent van de kandidaten af. En dat percentage gaat alleen maar verder omhoog naarmate meer vragen worden toegevoegd.

Ga eens in de schoenen van de kandidaat staan: doorloop zelf het sollicitatieproces van je organisatie. Bent je snel afgeleid of raak je gefrustreerd? Dan kan je ervan uitgaan dat dit ook het geval is bij werkzoekenden. Bepaal welke informatie essentieel is voor de eerste selectie en breng het aantal vragen terug tot het minimum dat je nodig hebt. Vragen die te diep ingaan op details bewaar je voor latere ronden in het sollicitatieproces.

3. Zorg dat je vacatures mobiel bereikbaar zijn

Zo’n 65 procent van alle zoekopdrachten in Nederland via Indeed verloopt via mobiel, zo blijkt uit onze gegevens. Het is dus essentieel dat het sollicitatieproces op elk device even soepel verloopt. Wat er zoal mis kan gaan op mobiel? Om te beginnen werken pop-up-menu’s en niet-standaard lettertypes vaak niet. Te veel scrollen of zoomen draagt ook niet bepaald bij aan een goede ervaring. En ellenlange sollicitatieprocessen met meerdere stappen lijken nóg langer op mobiel. Zorg dat je sollicitatieproces is geoptimaliseerd voor smartphones en tablets – van de lengte van de vacaturetekst tot en met het indienen van de sollicitatie.

Heb je zelf niet de tijd of de middelen om dit in orde te maken voor je eigen site? Of wil je het makkelijker maken om te reageren op jouw vacature via een andere site? Probeer dan eens Indeed Direct Solliciteren. Hiermee creëer je een volledig voor mobiel geoptimaliseerd sollicitatieproces, wat kandidaten helpt het proces sneller te doorlopen en wat jou tijd en geld bespaart.

Als je Applicant Tracking System (ATS) een samenwerking heeft met Indeed (meer dan 170 systemen hebben dat), heb je geluk: jouw vacatures zijn dan al geschikt voor Indeed Direct Solliciteren. Weet je niet of jouw ATS gekoppeld is met Indeed? Hier kan je dat nagaan en indien gewenst meteen een verzoek aan jouw leverancier sturen.

4. Doorloop het proces zelf

Welke sollicitant kent het niet? Hij uploadt zijn cv en moet toch even later alle informatie daarin apart invoeren. Of hij wordt vanaf een vacaturesite naar de carrièresite van de werkgever geleid en vanaf daar naar een onderliggende pagina van die carrièresite. Onthoud: met elke extra stap wordt de kans groter dat deze kandidaat de handdoek in de ring gooit. Hij heeft hoogstwaarschijnlijk wel wat beters te doen.

Ook hier geldt: probeer zelf eens hoe je het sollicitatieproces ervaart. Dan loop je snel tegen de pijnpunten aan. Een mooi uitgangspunt is vijf minuten – of minder natuurlijk – om het hele proces te doorlopen.

Bron: Indeed