Trends voor recruitmentsystemen in 2021: AI, diversiteit, analytics, onboarding en communicatie

108
8 tips om meer winst uit je recruitmentsysteem te halen

De gebeurtenissen van het afgelopen jaar hebben de investeringen recruitmenttechnologie veranderd. Volgens Aptitude Research is één op de vier organisaties van plan om hun recruitmentsysteem in 2021 te vervangen. Het onderzoeksbureau zette enkele ATS-trends op een rij in hun rapport Talent Acquisition Systems (2021).

Communicatie

Kandidaatcommunicatie is nog steeds een tekortkoming voor ATS-aanbieders. Deze recruitmentsystemen zijn ontworpen voor werkgevers en het is voor veel leveranciers een uitdaging om over te schakelen op een kandidaatgerichte aanpak. Hoewel de meeste leveranciers SMS/tekstcommunicatie en een of andere digitale assistent of chatbot aanbieden, integreren verschillende leveranciers nu met messaging platforms zoals WhatsApp en WeChat of samenwerkingsplatforms, waaronder Microsoft Teams, Slack, en Salesforce.

Diversiteit & inclusie

Gezien het belang van diversiteit & inclusie bij het aansturen van technologiebeslissingen, is het verrassend dat niet meer leveranciers investeren in het ondersteunen van organisaties bij het verminderen van vooroordelen en het verbeteren van diversiteit in werving. Slechts enkele van de beste providers hebben een speciale rol voor diversiteit en inclusie, en andere doen vage algemene uitspraken om te impliceren dat diversiteit & inclusie deel uitmaakt van alles wat ze doen, zo ziet Aptitude Research.

Onboarding

Mogelijkheden voor onboarding omvatten nog steeds het beheer van vele formulieren en taken. Organisaties hebben een manier nodig om formulieren te automatiseren, taken te automatiseren en nieuwe werknemers bij een portaal te betrekken. Hoewel de ervaringen zijn verbeterd, zijn de fundamentele mogelijkheden van onboarding de afgelopen tien jaar niet veranderd. En sommige ATS-aanbieders gooien er gratis onboarding modules bij om deals binnen te halen – wat hun producten devalueert. De meeste innovatie in onboarding komt tegenwoordig van de aanbieders van conversational AI die een betere ervaring en efficiëntie bieden.

AI matching

Nu de vraag naar AI matching toeneemt, is het verwarrend om te begrijpen welke opties organisaties hebben. 34% van de organisaties maakt gebruik van matching-mogelijkheden. Sourcing providers, stand-alone providers en nu ook ATS providers, zijn op zoek naar het gebruik van Artificial Intelligence om kandidaten te rangschikken en de besluitvorming te verbeteren. De voordelen van AI matching zijn onder andere de mogelijkheid om vooroordelen te verminderen en de efficiëntie te verbeteren. De uitdaging is dat leveranciers zorgvuldig moeten nadenken over ethische AI.

Analytics

Organisaties hebben meer nodig dan dashboards van hun ATS-aanbieders. Ze hebben krachtige analytics nodig om hun wervingsstrategieën te helpen onderbouwen, tekortkomingen aan het licht te brengen en hen in staat te stellen actie te ondernemen. Analytics helpen organisaties talent beter te begrijpen, met belangrijke stakeholders te communiceren en slimmere beslissingen te nemen. Sommige van de bekendere (internationale) leveranciers hebben de afgelopen jaren aanzienlijke vooruitgang geboekt op het gebied van talentanalyse, terwijl anderen slechts simpele rapporteren met enkele belangrijke statistieken delen.

Over Aptitude Research

Aptitude Research is een toonaangevend onderzoeks- en adviesbureau op het gebied van Human Capital Management (HCM). Hun diepgaande research en vendor assessments helpen HR leiders een overzicht te krijgen van het HCM-technologielandschap, om uiteindelijk betere aankoopbeslissingen te nemen. Het gehele rapport Talent Acquisition Systems (2021) lees je hier.