Slecht sollicitatieformulier kost je sollicitanten

1872
Slecht sollicitatieformulier kost je sollicitanten

Stel dat kandidaten een sollicitatieformulier verlaten om een reden die je had kunnen voorkomen… Het is iets dat misschien wel binnen jouw recruitmentsysteem gebeurt. Net zoals technologie onze manier van werken verrijkt, biedt het ook nieuwe mogelijkheden voor de sollicitatieprocedure. Van tekstextractie tot automatische database-invoer – een online sollicitatieformulier heeft vele voordelen, maar moet wel worden geoptimaliseerd voor een sollicitantvriendelijke ervaring.

Met welk device wordt jouw recruitmentsite bezocht?

Om te voorkomen dat kandidaten afhaken is het allereerst van belang om te weten hoe zij je formulier bereiken. Steeds meer mensen maken tegenwoordig gebruik van hun mobiel om te zoeken naar een nieuwe baan. Als ze dan iets passends tegenkomen, willen ze het liefst meteen het sollicitatieformulier kunnen invullen. Gebruik dit inzicht door een mobielvriendelijk (responsive) formulier te maken. Je kunt de kandidaat direct via smartphone laten solliciteren of gebruik maken van een workaround door de kandidaat een link te mailen, zodat deze later de daadwerkelijke sollicitatie kan versturen.

Hoe ziet een slim sollicitatieformulier eruit?

Zorg voor duidelijke en beknopte vraagstellingen om misinterpretatie te voorkomen, en vraag bovenal niet te veel. Wat is ‘te veel’? Dat hangt ervan af welke vragen echt nodig zijn. Houd het belang van een vraag aan als criterium voor het wel of niet toevoegen.

Beperk in ieder geval het aantal open vragen en maak indien mogelijk gebruik van selectievakjes of dropdownlijsten. Niet alleen gaat dat vlotter; het invullen van open velden kan op een mobiel ook snel voor frustratie zorgen.

‘Te veel vragen’ kan ook gaan over te veel verschillende onderwerpen binnen één vraagstelling. Een kandidaat kan bijvoorbeeld in verwarring worden gebracht wanneer hij of zij de ene helft van de benoemde vaardigheden wel beheerst, maar de andere helft niet. Ook daar kan met selectievakjes op worden ingespeeld.

Het is mogelijk om met een paar klikken gegevens uit een CV in Word/Pdf of LinkedIn-profiel naar een sollicitatieformulier over te brengen. Het voordeel van tekstextractie via sociale netwerken is dat de kandidaat niet aan een bepaalde computer is gebonden, wat bij een CV vaak wel zo is.

Bij een slim sollicitatieformulier gaat het echter om meer dan de juiste vragen. Visuele prikkels rond het formulier kunnen de sollicitant onnodig afleiden. Validatieregels zijn daarentegen juist handig en vertellen waar het eventueel is misgegaan bij het invullen van het formulier. Een ander slimmigheidje is het tonen van de gemiddelde invultijd.

De sollicitant staat centraal; laat hem of haar dit niet in twijfel trekken. Laat sollicitanten weten wat ze van het formulier moeten verwachten en wat er na het versturen gebeurt.

Maak succes (en gebrek aan succes) meetbaar

Om te kunnen groeien is het van groot belang dat de prestaties van een sollicitatieformulier meetbaar zijn. Waar haken de meeste mensen af? Kan die vraag anders worden geformuleerd? Analyseer de gegevens; Programma’s als Google Analytics, Formisimo en Hotjar kunnen hierbij helpen.

Gebruik, vooral bij veel inzendingen, de vragen als screening tool om de kandidaten te filteren. Zo bespaar je tijd. Baseer de afvalcriteria op relevante zaken, zoals woonafstand en bereidbaarheid tot verhuizen.

Ook in het filterproces kan automatische e-mail de uitgesloten sollicitanten op de hoogte brengen. Ze zullen die aandacht waarderen, en wie weet wat voor sollicitaties dat in de toekomst zal brengen…