‘Recruitmenttechnologie vergroot succes van werving- en selectieketen’

1956
Marco Chehin: 'Recruitmenttechnologie vergroten succes van werving- en selectieketen'

Marco Chehin van HROffice is een van de sprekers op het uitverkochte Recruitment Tech Event dat 26 november plaatsvindt in Utrecht. Recruitmenttechnologie is in zijn ogen enorm belangrijk omdat hiermee het succes wordt vergroot van de werving- en selectieketen bij organisaties.

Meer proactief door recruitmenttechnologie

‘Recruitmenttechnologie is enorm belangrijk voor het recruitmentvak. Zonder technologie is het hedendaags niet meer mogelijk om effectief en efficiënt de juiste kandidaten uit de markt te halen en jezelf als werkgever onderscheidend neer te zetten. Door de inzet van recruitmenttechnologie automatiseert men deels de werkzaamheden en kan men pro-actiever aan de slag. Daarnaast ben ik van mening dat technologie alleen maar meer en meer van belang zal zijn. De trend in de markt is dat men meer met minder moet doen: minder tijd, minder budget en minder personeel. Automatisering zal daarom HR-breed een nog grotere rol gaan spelen.’

Spin in het web

‘De meerwaarde van recruitmenttechnologie is dat de gebruiker meer heeft op de processen, zodat men de gestelde doelstellingen kan behalen. Alles met het doel om zo effectief en efficiënt mogelijk de juiste kandidaat te identificeren voor jouw organisatie. Recruitmenttechnologie moet hierbij inzage geven en de gebruiker in staat te stellen daarop te kunnen handelen. De software vormt hierbij een spin in het web, waarbij diensten integraal gebruikt kunnen worden. Samen vergroten zij het succes van de werving- en selectieketen.’

Mens voert de regie

‘Deze balans is voor iedereen verschillend. Technologie kan een groot gedeelte van de kandidaten-funnel automatiseren, maar een mens zal altijd moeten bepalen of iemand de ideale kandidaat is voor een bedrijf en deze keuze kan hij beter maken door de inzet van technologie. De mens voert de regie, doet de cherry-picking en zoekt de juiste fit.’

Recruiter bestaat nog in 2030

‘Het recruitmentvak blijft bestaan. Ook in 2030. Het zal misschien in een grotere mate geautomatiseerd worden omdat de technologie beter wordt, maar een persoon moet de vereisten opstellen en kaders bepalen. Door een breed aanbod van integrale diensten en tools kan de recruiter zelf bepalen welke tools hij/zij nodig heeft om de beste kandidaat-keuze te maken.’

Videosolliciteren neemt een vlucht

‘In 2016 verwacht ik een verdere voortgang in de integraties van tooling op recruitmentgebied. De vraag naar een steeds meer integrale oplossing van recruitment en HR zullen de markt voort bewegen waarbij partneren en koppelen steeds belangrijker wordt.

Een tweede trend die ik zie is dat matchen aan terrein wint: de schaarste aan talent gaat meer gevoeld worden, men gaat voor bepaalde branches minder vertrouwen op vacatureplaatsingen alleen en zal daarom opzoek gaan naar tooling die een betere match kan faciliteren of deze inzichtelijk kan maken. Hier ligt ook stevige rol voor de recruiter.

Daarnaast verwacht ik dat videosolliciteren in 2016 een vlucht gaat nemen en de verbintenis tussen recruitment en performance management een steeds belangrijkere factor wordt. Steeds meer bedrijven zien de waarde hiervan in en hebben behoefte aan een beter beeld van hun kandidaat welke uiteindelijk medewerker wordt.’

Big data voor KPI’s en benchmarking

‘Ik zie voor big data een rol weggelegd voor KPI’s en benchmarking. Denk bijvoorbeeld aan de gemiddel time-to-hire in jouw branche, inzicht in hoe men presteert. Of waar de kandidaat zich bevindt en hoe men die kandidaat in beweging krijgt. Kortom: Big data kunnen het recruitmentvak verrijken en gelden als benchmark waar tegen organisaties hun proces kunnen leggen.’

Flexibeler werven en selecteren

‘HROffice is geen traditionele aanbieder van recruitmentsoftware. Recruiters hebben behoefte aan een verbindend element voor alle oplossingen in de markt en die wil je in één omgeving kunnen managen. Tijdens de presentatie lichten we toe hoe werving en selectie flexibeler kan en beter aansluit op de behoefte van de markt. Niet alleen op het gebied van recruitmentsoftware, maar ook de combinatie met diverse andere recruitment tooling.’

Partneren is het nieuwe vermenigvuldigen

‘Ik geloof heel erg in het koppelen en integreren van partners en uit deze integraties meerwaarde leveren voor onze gezamenlijke klanten. Partneren is het nieuwe vermenigvuldigen. Ik hoop tijdens het Recruitment Tech Event van de aanwezigen te horen waar de markt nog meer behoefte aan heeft en hoe we onze propositie kunnen aanvullen.’

Smartphone is onmisbaar

‘Ik zou niet meer zonder mijn smartphone kunnen want dit verbindt met alles voor zowel werk als privé. Tevens is de rol van Wifi steeds meer merkbaar in huis. Van de thermostaat tot de Chrome Cast, Playstation, laptop en tablets: alles communiceert met elkaar en is met elkaar verbonden.’

Recruitment Tech Event 2015

Op donderdag 26 november 2015 vindt de eerste editie plaats van het uitverkochte Recruitment Tech Event. Het Recruitment Tech Event informeert en inspireert werkgevers en bureaus over recruitmenttechnologie waar zij in 2016 niet omheen kunnen. Van recruitmentsystemen tot recruitmentsites. Van video recruitment tot online screening. Met een plenair programma, interactieve breakouts en demo’s ben je in een middag bij. Marco Chehin verzorgt de breakout ‘Rethinking recruitment‘.