‘Kandidaten in het recruitmentsysteem’ is het meest effectieve wervingskanaal wanneer je ervan uit gaat dat een wervingskanaal door alle werkgevers wordt gebruikt. Dit blijkt uit het onderzoek De Stand van Werven 2014 van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie onder 213 wervingsprofessionals.
Indien alle wervingskanalen 100% worden gebruikt
LinkedIn is gemiddeld genomen het wervingskanaal dat de meeste aannames oplevert. Maar LinkedIn is voor heel veel vacatures geen goed kanaal en wordt ook niet door iedere werkgever ingezet. Om een goede vergelijking te maken tussen losse wervingskanalen, kun je de uitkomsten hercoderen wanneer 100% van de werkgevers dit kanaal gebruiken. Met 18,3% staan kandidaten in recruitmentsystemen bovenaan. Kandidaten in het recruitmentsysteem bestaat uit portefeuillekandidaten, ook wel second best kandidaten genoemd. Bij een eerdere sollicitatieprocedure zijn ze het niet geworden, maar komen later alsnog in dienst.
De hele top 10 van effectiefste wervingskanalen indien iedere werkgever deze zou inzetten vind je hieronder:
Wervingskanalen | Meest effectief bij 100% kanaal |
1. Kandidaten in recruitmentsysteem | 18,30% |
2. Uitzendbureaus | 18,20% |
3. Sourcing (actief benaderen van kandidaten) | 17,60% |
4. Social media: LinkedIn | 16,40% |
5. Huis-aan-huisbladen | 16,10% |
6. Huidige medewerkers (interne werving/doorstroom) | 15,70% |
7. Algemene jobboards/vacaturebanken | 15,40% |
8. Niche jobboards/vacaturebanken | 13,10% |
9. CV-databases | 12,00% |
10. Referral recruitment (via medewerkers en/of sollicitanten) | 11,70% |
Belangrijkste bronnen/middelen
Wanneer we de uitkomsten niet hercoderen naar 100% zien we dat ‘kandidaten in het recruitmentsysteem’ op de 6e plek staan. Linkedin, generieke jobboards en referral recruitment vormen de top 3. Hieronder de gepercipieerde (kwalitatief) top 10 van belangrijkste bronnen/middelen:
Wervingskanaal | Belangrijkste wervingskanaal |
Social media: LinkedIn | 79% |
Algemene jobboards/vacaturebanken | 55% |
Referral recruitment (via medewerkers en/of sollicitanten) | 54% |
Huidige medewerkers (interne werving/doorstroom) | 51% |
Kandidaten in recruitmentsysteem | 43% |
Niche jobboards/vacaturebanken | 42% |
Sourcing (actief benaderen van kandidaten) | 39% |
CV-databases | 31% |
Uitzendbureaus | 10% |
Huis-aan-huisbladen | 4% |
Vraagstelling: Wat zijn de belangrijkste bronnen/middelen om wervingsdoelstellingen te behalen?
Aannames
Wanneer de respondenten wordt gevraagd om kwantitatief aan te geven welke bronnen/middelen de meeste kandidaten opleveren kan 18% hier geen antwoord op geven. Ook niet bij benadering. Van alle ingevulde vacatures in 2013 komt 9% voort uit kandidaten die al in het recruitmentsysteem stonden. Dat is net zoveel als generieke jobboards. LinkedIn scoort met 13% het hoogst. 8% van de vacatures wordt ingevuld via de eigen medewerkers.
Download het onderzoek
Het onderzoek De Stand van Werven 2014 kun je gratis downloaden van de website van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.