Onderzoek wijst uit: Nederlandse leveranciers recruitmentsystemen klaar voor Google for Jobs

498
Onderzoek wijst uit: Nederlandse leveranciers recruitmentsystemen klaar voor Google for Jobs

Nederlandse leveranciers van recruitmentsystemen zijn klaar voor de komst van Google for Jobs en bereiden hun gebruikers er al op voor. Dit is gebleken uit onderzoek van Recruitmentsystemen.nl.

Onderzoek

De komst van Google for Jobs in ‘ons’ recruitmentlandschap lijkt niet meer lang op zich te laten wachten, nadat in maart werd aangekondigd dat hier al mee werd getest. Recruitmentsystemen.nl benaderde de ruim dertig Nederlandse leveranciers van recruitmentsystemen. Zij kregen onder meer vragen over de verwachtte impact van Google for Jobs, welke invloed het heeft op hun systeem, welke aanpassingen er gedaan moeten worden en hoe hun gebruikers hierop voorbereid worden. De resultaten bespreken we hieronder.

Impact van Google for Jobs voor werkgevers & intermediairs

De ondervraagde leveranciers verwachten dat Google for Jobs een grote impact gaat hebben voor werkgevers en intermediairs. Ruim tachtig procent schaalde de impact ervan op acht van tien. “Bijna overal waarmee Google zich bemoeit heeft grote gevolgen voor de betreffende sector”, laat één van de partijen weten. Hans Rook, Productowner bij Carerix, verwacht grote veranderingen. “Niet alleen de manier van zoeken naar vacatures wordt anders, maar ook de manier van vacatures schrijven.” Recruitee-CEO Perry van Oostdam verwacht marktconsolidatie. “Door direct op Google te plaatsten, kan een werkgever ‘bij de bron’ leads genereren en gerichter adverteren. Wij verwachten op de lange termijn een enorme margedaling voor job boards en als gevolg marktconsolidatie.”

Bij Yellow Yard verwachten ze bij monde van Sales consultant Manon Bouwen een flinke verschuiving in het wervingslandschap. “Naar verwachting gaat Google for Jobs Indeed van de troon stoten en zal daarmee het grootste wervingskanaal worden. Dat is voor iedereen die íets met vacatures doet belangrijk.” Wouter Weijens, eigenaar van Recruition, ziet kansen: “De markt wordt weer een stukje transparanter. Google for Jobs biedt voor intermediairs ook mogelijkheden, een bedreiging (transparantie) kan ook een kans zijn. Dat hangt van de dienstverlening af, alsmede persoonlijke relaties met opdrachtgevers en kandidaten.”

Impact van Google for Jobs op recruitmentsysteem

De impact van Google for Jobs op het eigen recruitmentsysteem van de leveranciers is echter klein: de meeste partijen zijn er reeds klaar voor. “De datavelden die Google belangrijk vindt, kunnen door onze klanten al worden ingericht”, zo laat Jeroen Sentel, Partner Emply Benelux, weten. Wouter Weijens (Recruition) sluit zich hier bij aan. “We helpen onze klanten door in de velden aan te geven waar Google for Jobs op let, op het moment dat zij een vacature plaatsen. Dit is in ons systeem verweven. Wij denken dat het onze klanten nog beter gaat helpen met de vindbaarheid van hun vacatures.”

Aanpassing systeem aan Google for Jobs

Dat de Nederlandse leveranciers klaar zijn voor Google for Jobs, blijkt wel uit de antwoorden op de vraag of het recruitmentsysteem al is aangepast voor Google for Jobs. Slechts één partij heeft geen aanpassingen gedaan, doordat zij naar eigen zeggen niet publiceren via dat systeem. De overige partijen zijn dus al Google for Jobs-ready. Anna Willems, Marketing Manager bij OTYS, zegt er het volgende over: “Google for Jobs in een recruitmentsysteem draait in de basis om de juiste mappingstructuur van datavelden zodat de data door Google geïndexeerd kan worden. In OTYS zijn de structuren aangemaakt waarmee zichtbaarheid in Google for Jobs tot stand kan komen én omdat OTYS zelf websites bouwt zijn hier geen omslachtige handelingen voor nodig”. Recruitee heeft een samenwerking met Google, waardoor de vacatures die live gaan automatisch worden geïndexeerd. Jeroen van Doorn, CIO van Jobtimiser, wijst op deze uitlegpagina van Google zelf.

Voorbereiding op Google for Jobs voor gebruikers

De leveranciers kunnen dan wel klaar zijn voor Google for Jobs, maar hoe zit het met de gebruikers? We vroegen de leveranciers of en hoe zij hun gebruikers voorbereiden op Google for Jobs. Twee leveranciers bereiden hun gebruikers niet voor. “Het gebruik wijst zichzelf”, zo meldt Jobtimiser. Ook Hireserve bereidt haar gebruikers niet voor. “In principe verandert Google for Jobs niets aan de werkwijze voor onze gebruikers. Goede teksten schrijven is belangrijk en daar verandert niets aan. Voor een hoge ranking zal Google haar eigen regels van toepassing laten zijn. De rol van het recruitmentsysteem is hierin klein, behalve het bieden van koppelingen naar jobposters of koppelingen met jobboards als Indeed en Facebook Jobs. Die bieden wij al”, legt directeur Leon Buijsman uit.

Onder de partijen die hun gebruikers wél voorbereiden, blijkt één-op-één klantcontact en het schrijven van blogs en artikelen de ideale manier om hun gebruikers te informeren over Google for Jobs.

Nederlandse leveranciers zijn er klaar voor

Uit de antwoorden op onze stellingen kunnen we concluderen dat vrijwel alle ondervraagde Nederlandse leveranciers klaar zijn voor Google for Jobs. Tegelijkertijd verwachten deze partijen ook dat het een flinke verschuiving in het wervingslandschap gaat veroorzaken. Hierop bereiden ze hun gebruikers voornamelijk voor door middel van één-op-één klantcontact en het schrijven van blogs en artikelen.

Recruitmentsystemen.nl benaderde de ruim dertig Nederlandse leveranciers van recruitmentsystemen in juli en augustus 2019. Hiervan hebben er tien meegewerkt, de overige partijen hebben – ondanks enkele herinneringen – geen input geleverd. We willen graag de volgende leveranciers hartelijk bedanken voor hun medewerking: OTYS, Hireserve, Emply, Jobtimiser, Recruition, Carerix, Recruitee, Yellow Yard en de partijen die anoniem wilden blijven.