Kies met gemak jouw online recruitmentsysteem

2674
Kies met gemak jouw online recruitmentsysteem

Een goed recruitmentsysteem is een uitkomst en bespaart veel tijd. Tenminste… als het recruitmentsysteem voor je werkt en niet onnodig ingewikkeld is. Gebruiksgemak, intuïtie en korte implementatietrajecten zijn dé uitgangspunten voor elk goed recruitmentsysteem.

HROffice zet op een rij waar je op moet letten als je de trend van gemak volgt bij de keuze van een online recruitmentsysteem.

Ferrari versus Opel

Zodra je je eigen recruitmentproces scherp in beeld hebt, kun je je gericht oriënteren op de wereld van recruitmentsystemen. Door de enorme verschillen die er tussen de recruitmentsystemen zijn, worden de systemen soms gekscherend vergeleken met de automerken Ferrari en Opel. Dat heeft dan een klein beetje te maken met de look & feel: het ene recruitmentsysteem is flitsend vormgegeven terwijl een ander recruitmentsysteem meer weg heeft van een oubollige blokkendoos. Maar vaker nog slaat de vergelijking tussen de automerken op de functionaliteiten: wat heb je aan een Ferrari als je het merendeel van al die knopjes op je flashy dashboard niet gebruikt? Of… waarom schaf je een Opel aan als je met 330 kilometer per uur over de snelweg wil/moet scheuren?

Het antwoord is voor de hand liggend: kies een recruitmentsysteem dat past bij je organisatie. Er zijn goede free-modellen waar je kosteloos vacatures en kandidaten mee kunt beheren. Natuurlijk is er ook daar sprake van een verdienmodel. Bij deze leveranciers wordt het geld veelal verdiend door bijverkoop van vacatureposities op jobboards. Hoe dan ook kunnen deze free-modellen met beperkte functionaliteiten een passende oplossing zijn voor kleine organisaties.

Dan zijn er de freemiums, deze zijn in de basis gratis. Je kunt – om bij autotermen te blijven – eenvoudig bijschakelen door extra’s toe te voegen. Dat kan bij een aantal in pakketvorm, er komen dan in de breedte extra functionaliteiten, betere support en meer useraccounts beschikbaar. Daarnaast zijn er freemiums die werken volgens een modulair recruitmentsysteem. Het grote voordeel hiervan is dat je het systeem kunt mee laten groeien met je organisatie. Net zo hard en net zo groot als nodig is. Meer gebruikers of extra functionaliteiten zoals videosolliciteren of LinkedIn-integraties? Deze zijn met enkele muisklikken beschikbaar. De extra modules worden wel in rekening gebracht maar je betaalt alleen voor de modules die je ook daadwerkelijk gebruikt. HROffice heeft gekozen voor zo’n modulaire opbouw wat het voor gebruikers mogelijk maakt om, geheel op maat, een eigen recruitmentsysteem samen te stellen.

Naast de freemium-modellen zijn er betaalde recruitmentsystemen. Hier betaal je een vast bedrag per periode en in enkele gevallen ook een fee vooraf. Meestal zijn dit de complexere systemen – ofwel de kant-en-klare-Ferrari’s – die veelal door enterprise organisaties gebruikt worden.

Implementatie

Als eenmaal de keuze voor een recruitmentsysteem is gemaakt, volgt de implementatie. Veel gebruikers zien als een berg op tegen de overgang van het ene naar het andere systeem of het inwisselen van Excelsheets voor een slim recruitmentsysteem. En als je in de markt implementatietijden van vier tot tien dagen hoort, dan begrijpen we die drempelvrees. Toch is het onterecht. De implementatietijden zijn even verschillend als het aanbod van recruitmentsystemen. Bij HROffice hebben we gekozen voor een razendsnelle implementatie, zodat gebruikers direct kunnen profiteren van de voordelen van het systeem.

Leercurve

Je kunt je voorstellen dat het leren rijden in een Ferrari meer tijd in beslag neemt dan het leren rijden in een Opel. Het flashy dashboard van een Ferrari behoeft bijvoorbeeld al meer uitleg dan het degelijke, basic dashboard van de Opel. Met deze vergelijking willen we aangeven dat de leercurve per recruitmentsysteem verschilt. Het ene systeem heeft sec wervings- en selectiefunctionaliteiten. Een ander recruitmentsysteem biedt weer de mogelijkheid om workflows aan te passen of rapportages zelf in te stellen. Als we het hebben over ‘gemak dient de recruiter’ dan raden we je aan om – ongeacht het recruitmentsysteem dat je gebruikt – te zorgen dat je alleen die functionaliteiten (letterlijk) in beeld hebt die je ook echt gebruikt. Niets meer, niets minder.

Onafhankelijk van plaats en tijd

In de wereld van recruitmentsystemen zijn er systemen die webbased zijn of lokaal geïnstalleerd worden. Ook hier geldt dat het maar net is welke wensen je als organisatie hebt. Maar omdat we het in dit artikel hebben over gemak, kunnen we niet om de cloud-oplossing heen:

De cloud-oplossing maakt het mogelijk dat gebruikers onafhankelijk van plaats en tijd op het eigen recruitmentsysteem kunnen inloggen. Any place en any time dus, wat de cloud-oplossing in deze tijden van Het Nieuwe Werken vrijwel onmisbaar maakt. Een cloud-oplossing is niet alleen onontbeerlijk als je wilt dat je recruiters zo nu en dan thuis (of vanaf een andere locatie) kunnen werken. Het is ook heel praktisch en efficiënt als je nog net even die e-mail wil doorzetten in de avonduren of snel een vacature publiceren voordat je vanaf huis naar een afspraak vertrekt. Geen 9 tot 5-oplossing dus, zo’n recruitmentsysteem in de cloud maar een systeem dat 24/7 beschikbaar is. Daarom hebben we ook bij HROffice gekozen om de geïntegreerde recruitmentoplossing volledig onder te brengen in een cloud-omgeving.

Nog vragen?

Als je auto – welk merk dan ook – niet start, dan wil je dat de wegenwacht zo snel mogelijk komt. Dat geldt ook als je tijdens (en na) het implementatieproces van je recruitmentsysteem ergens tegenaan loopt. Je wilt dan op een zo kort mogelijke termijn goed worden geholpen. Want stel dat je de NAW-gegevens van die perfecte kandidaat om een of andere reden niet kunt inzien en eindeloos moet wachten op een reactie van de helpdesk. En als je dan eindelijk het telefoonnummer hebt, van de kandidaat in kwestie te horen krijgt: “Ik hang net een andere intermediair op die mij heeft benaderd voor dezelfde vacature”, dan word je niet blij. Op z’n zachts gezegd.

Een snelle oplossing begint sowieso bij goede bereikbaarheid, liefst via chat, e-mail én telefoon. Als dat goed geregeld is, kijk dan ook naar de kosten. Gemak dient de recruiter maar het budget wil ook wat. Een telefonische helpdesk waar je voor elke minuut een x-bedrag moet betalen is geen uitzondering. Vervolgens komt het aan op de deskundigheid en het tempo van de helpdesk. Hoelang duurt het voordat je een goed antwoord op je vraag krijgt? Om je een beeld te geven: met een gemiddelde responstijd van slechts 3,8 uur is dit bij HROffice bovengemiddeld snel.

De moraal van dit verhaal

Recruitmentsystemen zijn er in allerlei soorten en maten, voor het MKB tot multinationals. Kies bewust voor het recruitmentsysteem dat past bij de wensen, eisen en groei van je organisatie. De prijsverschillen zijn aanzienlijk en ook moet je je afvragen of er vooraf een fee moet worden betaald of dat deze is meegenomen in de maandkosten. Allemaal aspecten om rekening mee te houden bij het maken van een keuze voor een recruitmentsysteem. Maar als het gaat om ‘gemak dient de recruiter’, kies dan een recruitmentsysteem met gebruiksgemak, intuïtie en korte implementatietrajecten.

Dit artikel wordt je aangeboden door HROffice

Met HROffice krijgt u één geïntegreerde recruitment oplossing voor onder andere vacature-en kandidatenbeheer, werken-bij-sites, Facebook App, mobiel solliciteren en talentpools. Dankzij de modulaire opbouw kunt u uw eigen recruitmentsysteem op maat samenstellen. Geheel naar de wensen en behoeften van uw organisatie, zodat u alleen betaalt voor de modules die u daadwerkelijk nodig heeft.

DELEN