De recruitmenttechnologie van morgen klopt op de deur en tooling gaat een steeds grotere rol spelen binnen de werving en selectie. Waar liggen de prioriteiten onder recruiters de komende maanden? Wat wordt de impact van Google for Jobs? En hoe zit het met de investeringen in tooling? Aan de hand van cijfers bespreken we in de Recruitment Tech Guide 2020 de trends voor 2020 met experts uit de recruitmentwereld.
Impact
Uit onderzoek van recruitmentsystemen.nl blijkt dat Nederlandse partijen klaar zijn voor de komst van Google for Jobs en hun gebruikers hierop voorbereiden. Maar wat gaat de impact van Google for Jobs op het Nederlandse recruitmentlandschap worden? Leon Buijsman (Hireserve), Bert Koning (OTYS) en Jan Beekman (Mysolution) gaan hier dieper op in.
Hooggespannen
Leon Buijsman, Directeur Hireserve: “In de markt zijn de verwachtingen rondom Google for Jobs hooggespannen. De tijd zal het leren of dat terecht is. Hooggespannen verwachtingen worden niet altijd waargemaakt. Wij raden al onze klanten aan om zich goed voor te bereiden.”
Enorme impact
Bert Koning, COO OTYS Recruiting Technology: “Áls Google echt met Google for Jobs doorgaat, dan zal dit een enorme impact gaan hebben. Dan verandert de wereld van searchen en matchen enorm. Maar ja, in de Google-eeuw is het bijna niet te geloven dat ook Google innovaties ontwikkelt waar zij uiteindelijk niet mee doorgaan en toch is het zo. Neem bijvoorbeeld Google Hire waar onlangs de stekker uitgetrokken is. We kennen allemaal het boek met de titel ‘What would Google do?’, maar ja, ‘What will Google do’ in deze? Nobody knows!”
Kwaliteit
Jan Beekman, Managing Partner Mysolution: “Google for Jobs zet recruiters op scherp. Recruiters die zich richten op kwantiteit zullen er last van hebben, maar richt je je op kwaliteit dan word je geholpen door Google for Jobs. Vacatureteksten moeten helder en transparant geschreven worden met daarin alle informatie die een werkzoekende wil weten. Doe je dit niet, dan mis je de kans om gevonden te worden via Google for Jobs. Maar eigenlijk zou elke moderne recruiter zich al moeten gedragen als een online marketeer en dit op orde moeten hebben. Dit is niet alleen wat Google for Jobs wil, maar ook wat de kandidaat tegenwoordig van je vraagt: een eerlijk en oprecht verhaal.”
Recruitment Tech Guide 2020
Dit artikel verscheen, samen met nog pagina’s aan trends en visies, in z’n geheel in de 100 pagina’s tellende Recruitment Tech Guide 2020. Benieuwd naar de rest van de interviews, achtergrondverhalen en tips & tricks op het gebied van recruitment? Het 2020-jaarboek is hier te bestellen voor slechts €19,50!
De Recruitment Tech Guide 2020 is een handzaam A5-jaarmagazine met 100 pagina’s vol trends op het gebied van recruitmenttechnologie, achtergronden, interviews en een overzicht met leveranciers van recruitmenttechnologie in Nederland en België.