e-HRM nog geen gemeengoed

4297
e-HRM nog geen gemeengoed

Recruitmentsystemen vormen het W&S-gedeelte binnen e-HRM systemen. Diverse e-HRM systemen hebben recruitmentmodules. Maar ondanks dat tweederde van de Nederlandse ondernemingen bekend is met de elektronische variant van HRM, maakt slechts 29 procent van deze organisaties er al gebruik van. In dit artikel de ins and outs van het IBS e-HRM onderzoek onder 127 middelgrote en grote bedrijven in Nederland.

Over e-HRM

Onder e-HRM worden alle hulpmiddelen verstaan die op basis van internettechnologie de activiteiten van de P&O-afdeling ondersteunen. e-HRM helpt doorsneetaken tijdens instroom, doorstroom en uitstroom te vereenvoudigen, zoals onder meer het beheren en stroomlijnen van personeelsgegevens, het melden van vacatures en personele regelingen. Andere mogelijkheden van e-HRM zijn gericht op interactief samenwerken en verandermanagement.

Voordelen van e-HRM wel bekend

80 procent van de deelnemers aan het onderzoek geeft aan dat dankzij e-HRM de administratieve lasten van de HR-afdeling zijn verminderd, bij 47 procent zijn de kosten verlaagd en 44 procent geeft aan dat er dankzij e-HRM minder fouten worden gemaakt. Slechts 9 procent van de respondenten verwacht niet in e-HRM te investeren.

Nog maar enkele jaren geleden was e-HRM een vreemde eend in de bijt. Vandaag de dag is ruim 60 procent van de Nederlandse ondernemingen met de toepassing bekend. Bijna eenderde van deze groep maakt gebruik van de oplossing op het gebied van verzuimmanagement, verlofaanvragen, digitale mutaties van personeelsgegevens en declaraties. Van alle ondervraagden geeft 91 procent aan er (meer) in te willen investeren.

Het verlichten van administratieve lasten, kostenbesparingen en het verminderen van fouten zijn de meest genoemde redenen om e-HRM aan te schaffen. Het digitaliseren van de loonstrook levert bijvoorbeeld een enorme kostenbesparing op.

Kwaliteitslag

Aan het gebruik van e-HRM kleven volgens de respondenten ook nadelen. De meeste bezwaren komen neer op de afhankelijkheid van het systeem en de afname van persoonlijk contact. Toch blijkt juist door het gebruik van e-HRM dat de kwaliteit van de gegevens die een HR-adviseur heeft met sprongen omhoog gaat, terwijl het hem minder tijd kost om die gegevens bij te houden. Hierdoor is er juist meer tijd voor de HR-adviseur om daadwerkelijk te informeren en vragen te stellen aan de medewerkers.

Wat verder opvalt in het onderzoek is dat de kosten van een e-HRM-oplossing relatief laag zijn. 65 Procent van de respondenten geeft namelijk aan minder dan 50.000 euro te hebben betaald. In 14 procent van de gevallen was men meer dan 100.000 euro kwijt. Bij 20 procent lagen de uitgaven tussen de 50.000 en 100.000 euro.

Voordelen e-HRM op een rijtje

De voordelen van e-HRM zijn:

  • e-HRM zorgt voor kwaliteitsverhoging
  • e-HRM zorgt voor tijdsbesparing
  • e-HRM zorgt voor efficiëntere HR-afdeling
  • e-HRM optimaliseert de gegevens
  • e-HRM versterkt de betrokkenheid en tevredenheid van de werknemer

Bron: IBS, oktober 2007