Drie tips: Slim digitaal detacheren in het nieuwe normaal

1260
Drie tips: Slim digitaal detacheren in het nieuwe normaal

Het moderne detacheringsproces heeft vaak twee gezichten. Digitaal wordt steeds meer de norm. Dat zie je aan de fraaie websites en het feit dat processen, zoals het multiposten van vacatures en uiteindelijk verloning, veelal goed geregeld is.

Maar, die digitale inhaalslag heeft bij veel bureaus slechts betrekking op een klein deel van het gehele detacheringsproces. Bij de tussenprocessen die volgen op het plaatsen van vacatures en voorafgaand aan het verlonen geldt deze vaak niet. Veel detacheerders werken nog te vaak met complexe, foutgevoelige Excels en kladblokken. Ook sluiten gebruikte softwarepakketten slecht op elkaar aan, waardoor het detacheringsproces onnodig moeilijk wordt gemaakt.

Hieronder vind je 3 tips om slimmer te detacheren in 2021.

1. Bewustzijn van jouw talentpool

Bij veel bedrijven en detacheerders ontbreekt het aan een goed, inzichtelijk beeld van de kwaliteiten die binnen de eigen personeels- of kandidatenpool aanwezig zijn. Hierdoor vindt er nogal wat verspilling plaats, zeker als het aankomt op het inhuren van zzp’ers en freelancers. Er worden vaak mensen ingehuurd en betaald, terwijl aan de andere kant mensen met exact dezelfde kwaliteiten op de bank zitten omdat ze niet worden herkend.

Edwin Lindelauf, Business Development Director bij OTYS, herinnert zich nog wel zo’n geval. “Het betrof een grote onderneming in Breda die in Nederland binnen de bestaande netwerken geen beschikbare krachten kon vinden. Het bedrijf huurde vervolgens een dure externe kracht in. Tegelijkertijd zaten er vlak over de grens in België twaalf geschikte mensen op de bank.”

Door het maken van shortlists, automatiseren van matches en je écht te verdiepen in kandidaten en relaties, voorkom je een dergelijke verspilling van kostbare arbeidsresources.

2. Richt je recruitmentproces slimmer in

Het recruitmentproces van de meeste detacheerders biedt aan alle kanten ruimte voor digitale verbetering. Door volop gebruik te maken van features als dashboards, rapportages en een geïntegreerde mail-en agendamodule, worden automatische dossiervorming en het maken van koppelingen tussen kandidaten, relaties en agenda-items een koud kunstje. Het grote voordeel van zo’n geïntegreerde werkwijze laat zich raden. Door zoveel mogelijk schakels in het proces te automatiseren, kun je ook extra tijd vrijmaken voor de menselijke kant van het bemiddelen. Zo komt de focus nog sterker te liggen op je kerntaak: het vinden en plaatsen van mensen.

3. Laat mensen van buiten naar binnen kijken

Hiermee bedoelen we niet enkel, wees transparant. Wat natuurlijk ook een hot topic is. Nee, laat eens mensen van buitenaf meekijken naar je interne processen. Er zijn nogal eens detacheerders die zaken altijd op dezelfde manier hebben gedaan en zich oprecht afvragen waarom het opeens anders moet. Jezelf te zeer hechten aan bepaalde, langjarige routines maakt je soms blind voor je eigen tekortkomingen. Een onafhankelijke en externe partij kan je misschien wijzen op nieuwe kansen die jouw organisatie weerbaarder maakt in het uitdagende tijdperk van digitaal detacheren.

Daarover gesproken. Mocht je nog extra tips willen om je recruitmentproces slimmer en beter in te richten?

Speciaal voor detacheringsbedrijven organiseert OTYS een heuse webinarmaand. Elke week behandelen ze een stap in jouw recruitmentproces en geven ze tips hoe zij bij OTYS het recruitmentproces digitaler en slimmer maken. Schrijf je nu gemakkelijk en vrijblijvend in voor één van de webinars.

Onderwerp: Strategisch contact leggen en onderhouden
Wanneer: dinsdag 8 september 2020 van 11.00 uur tot 12.00 uur
Aanmelden: https://attendee.gotowebinar.com/register/8865243916234472716

Onderwerp: Vind en bind de juiste kandidaten met automatisering
Wanneer:  dinsdag 15 september 2020 van 11:00 uur tot 12:00 uur
Aanmelden: https://attendee.gotowebinar.com/register/6763576917763909644

Onderwerp: Optimalisatie van operationele processen
Wanneer: dinsdag 22 september 2020 van 11.00 uur tot 12.00 uur
Aanmelden: https://attendee.gotowebinar.com/register/785630054080682252

Onderwerp: Werken aan de toekomst met de tools van nu
Wanneer: dinsdag 29 september van 2020 van 11.00 uur tot 12.00 uur
Aanmelden: https://attendee.gotowebinar.com/register/3471818324597913868

Over OTYS Recruiting Technology

OTYS zorgt voor een uitgebreid pallet aan technologisch hoogstaande recruitmentsoftware waarmee klanten daadwerkelijk kansen kunnen grijpen. De organisatie staat in Nederland sinds 2001 bekend als de voorloper in ontwikkelingen, trends en technologie.  OTYS automatiseert alle recruitmentprocessen en biedt moderne oplossingen voor werving en selectie, detachering, corporate HRM en vacaturebanken. Het bedrijf heeft vele partnerships waardoor eigenlijk alles mogelijk is voor klanten. Een aantal partners zijn: Actonomy, Easyflex, Helloflex, Indeed, Prato, Stiply en Textkernel. Het bedrijf heeft kantoren in Gent, Parijs, Praag en zijn hoofdkantoor in Veenendaal en heeft meer dan 1200 klanten wereldwijd.