5 tips voor een recruitmentsite die werkt

2960
5 tips voor een recruitmentsite die werkt

De recruitmentsite is het centrale punt waar alles gebeurt op het gebied van recruitment, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding. Kandidaten kunnen hier terecht voor de vacatures, als werkgever presenteer je jezelf en ga je contacten aan met huidige en toekomstige arbeidsmarktdoelgroepen. In dit artikel 5 tips om anno 2016 succesvol te zijn met jouw recruitmentsite.

1.  Consistentie tussen recruitmentsite en corporate website

De recruitmentsite is de plaats waar een werkgever zich kan onderscheiden van haar arbeidsmarktconcurrentie. Hier kan hij potentiële kandidaten welkom heten, rondleiden en laten kennismaken met de unieke eigenschappen van de organisatie. Het visitekaartje van de werkgever, maar natuurlijk ook van de organisatie als geheel. Het corporate merk heeft invloed op het werkgeversmerk en andersom. Zorg daarom voor een consistente aanpak en uitstraling tussen corporate en employer brand.

2. Stel de kandidaatbeleving centraal

De kandidaat centraal zetten lijkt een open deur, maar in de praktijk gebeurt het nog veel te weinig. Maak de ideale kandidaat leidend op de recruitmentsite. Stel bij elke beslissing rondom de recruitmentsite de candidate experience centraal. Naar welke informatie is jouw doelgroep op zoek? Op welke manier wil hij deze informatie graag krijgen? Op welke plek verwacht hij de content? Hoe ervaart hij het contact met de werkgever en in hoeverre voelt hij zich persoonlijk aangesproken?

3. Ken jouw arbeidsmarkdoelgroepen

Hoe beter je je doelgroepen kent, hoe beter je hen kunt interesseren, binden en boeien. Een uitgebreid doelgroepenonderzoek kan je hierbij helpen. Definieer de doelgroepen zo scherp mogelijk aan de hand van eigenschappen, gedrag, behoeften en voorkeuren. Formuleer voor elke doelgroep een persona. Hiermee komt je doelgroep tot leven, wat je helpt om focus te behouden bij de inrichting en de vormgeving van de recruitmentsite. Een organisatie die dit heeft doorgevoerd is de Rabobank, die naast de reguliere werken-bij omgeving, voor de schaarse IT-doelgroep een heel eigen recruitmentomgeving heeft gecreëerd met het ‘belevingsplatform’ Raboworkx.

Raboworkx werkenbij Rabobank IT

4. Formuleer verschillende candidate journeys

Per doelgroep kun je vervolgens een eigen route op de recruitmentsite inrichten, met eigen landingspagina’s, doelgroepgerichte content en eigen contactmomenten (call to actions). Voor elke doelgroep kan je vervolgens een recruitmentfunnel onderscheiden. Zo’n funnel bestaat uit verschillende fasen: van niet op zoek naar een nieuwe baan en onbekend met de werkgever, tot en met actieve belangstelling voor een vacature. In elke fase heeft de bezoeker behoefte aan specifieke informatie. In het stadium van awareness zal een bezoeker veelal interesse de site bezoeken voor inhoudelijke content in de vorm van blogs, nieuwsberichten en kennissessies. Wanneer een kandidaat daadwerkelijk wil solliciteren, gaat hij op zoek naar informatie over de sollicitatieprocedure, de arbeidsvoorwaarden, directe collega’s etc.

5. Durf keuzes te maken

Het succes van je recruitmentsite is afhankelijk van de doelstellingen die je vooraf hebt geformuleerd. Natuurlijk is het verleidelijk om alles te willen, maar het is belangrijk om heldere keuzes te maken. Ligt de nadruk op het versterken van het employer brand of heeft het invullen van vacatures prioriteit? Is de site bedoeld voor het aantrekken van zoveel mogelijk talent of juist om schaarse doelgroepen aan te spreken? Is de site gericht op conversie, informatie of interactie? Als je weet wat je bestemming is, wordt de weg ernaartoe vanzelf duidelijk.

Meer informatie

Benieuwd hoe je een recruitmentsite creëert die talent aantrekt? In het ruim 30 pagina’s tellende whitepaper De recruitmentsite die werkt! van Connexys ontdek je wat een recruitmentsite succesvol maakt.

 

DELEN