10 tips van OTYS om talent aan te trekken

1799
10 Tips van OTYS om talent aan te trekken

Probeer jij nog kandidaten te werven door uitgeprinte vacatures op de ramen te plakken? Het traditionele offline windowshopping heeft zich in rap tempo verplaatst naar online windowshopping. En bij deze online strijd gelden heel andere spelregels om te zorgen dat jouw vacatures eruit springen en jij er met de juiste kandidaten vandoor gaat. OTYS heeft 10 tips op een rijtje gezet die kunnen helpen om op een eenvoudige manier meer én betere kandidaten te vinden.

1. Gebruik een recruitmentsysteem (ATS)

Een ATS bespaart niet alleen veel tijd, moeite en geld, maar ook levert een ATS meer kandidaten op. Uit onderzoek blijkt dat een ATS zorgt voor 88% meer gekwalificeerde kandidaten en een daling van 66% van de kosten per kandidaat.

2. Schrijf je teksten voor de zoekmachines

Schrijf je teksten zo, dat je de hoogst mogelijke ranking van zoekmachines krijgt. Hoe je dat doet? Vacatures zijn bijvoorbeeld eerder vindbaar als er aparte velden zijn voor functietitel, locatie en een korte functieomschrijving.

3. Schrijf je teksten voor de kandidaat

Leef je in in de doelgroep. Waar zoekt je kandidaat op? Hoe zoekt je kandidaat? Waar let de potentiele kandidaat op? Zorg voor een pakkend en duidelijk verhaal. Maak het niet te lang, maar zorg wel dat alle relevante informatie vermeld wordt en wees specifiek.

4. Zorg voor een pakkende titel

Een titel zo specifiek mogelijk maken levert misschien minder kandidaten op, maar het zorgt er wel voor dat je meer geschikte kandidaten trekt. Ben je benieuwd of je titel wel goed genoeg is? Test het dan op de site van Indeed Jobtrends

5. Adverteer met jouw vacature

Een vacature met Google Adwords kan al vanaf een paar euro per dag en levert voornamelijk relevante clicks op. Een gesponsorde vacature bij Indeed genereert 5x meer clicks, simpelweg omdat deze vacatures een prominentere zichtbaarheid hebben. Je betaalt enkel wanneer er op de vacature wordt geclickt en de campagnes zijn op elk moment stop te zetten.

6. Maak een bedrijfspagina aan

Indeed biedt de mogelijkheid aan om een gratis bedrijfspagina aan te maken zodat je zichtbaarheid groter wordt en je invloed heeft op uw employer branding; het bedrijfsimago.

7. Plaats (positieve) reviews bij jouw bedrijfsprofiel

Uit onderzoek van Indeed blijkt dat 83% van de mensen bedrijfsreviews meenemen in hun beslissing om op een vacature te solliciteren. De bedrijfsreviews kunt u weer beheren op uw bedrijfspagina.

8. Maak gebruik van ‘Uitgelichte Werkgever’

Zorg voor een werkgeversmerk en maak gebruik van de ‘Uitgelichte Werkgever’ mogelijkheid op Indeed. De status Werkgever Uitgelicht zorgt ervoor dat jouw vacature (of merk) de beste plaats krijgt op een website als mensen naar je bedrijf of gesponsorde vacatures zoeken.

9. Test, test, test

Blijf vooral verschillende mogelijkheden testen om te onderzoeken wat voor jou het beste werkt. Waar krijg je de meeste respons op of welke vacatures zorgen juist voor minder clicks? Een online analysetool als Google Analytics kan je al een heel stuk op weg helpen.

10. Benut de kandidatendatabase van vacaturebanken

Indeed heeft een kandidatenbase van 60 miljoen cv’s (internationaal gezien) waarbij er elke maand 2 miljoen bijkomen. Ontzettend veel aanbod die je zelf al niet meer hoeft te werven.

Meer lezen? Kijk dan op otys.nl/nieuws voor alle informatie en tips. Tevens kunnen wij je voorzien van een e-book met nóg meer tips om kandidaten aan te trekken. Interesse? Stuur dan een mail naar marketing@otys.nl.