Recruitmentsystemen vergelijken? Kijk dan naar deze 7 zaken

165
Zeven zaken voor vergelijken recruitmentsystemen

Wanneer je een (nieuw) recruitmentsysteem gaat selecteren, is het belangrijk om hierbij niet over een nacht ijs te gaan. Bijvoorbeeld omdat het type organisatie, klein/groot en intermediair/werkgever, om een ander systeem vraagt. Terwijl je door de vele beschikbare opties spit, is het belangrijk om de zaken in je achterhoofd te houden waarvan jij én je sollicitanten uiteindelijk profijt gaan hebben. Laten we eens kijken naar zeven belangrijke factoren waarmee je rekening moet houden bij het vergelijken van recruitmentsystemen.

1. Kosten

Eén van de belangrijkste factoren is hoe de kosten van je recruitmentsysteem passen binnen je budget. Recruitmentsysteemleveranciers stellen gewoonlijk hun abonnementsprijs in op basis van de grootte van je organisatie of het aantal gebruikers, wat goed is voor de schaalbaarheid. Maar de implementatie- en trainingskosten van enkele grotere systemen kunnen aanzienlijke extra kosten met zich meebrengen, lees hierover ook de tijdlijn selectie van een recruitmentsysteem.

Andere kosten kunnen voortkomen uit datamigratie, add-ons, Custom Development en softwaregerelateerde ondersteuning. Wees erop attent wanneer je deze verschillende extra kosten ontdekt en beseft dat je dus over de basiskosten van de software zelf heengaat.

2. Usability

Usability, oftewel bruikbaarheid, is van cruciaal belang voor iedereen die met je recruitmentsysteem werkt. Naast recruiters, recruitmanagers en interviewers gebruiken interne en externe sollicitanten het namelijk ook. Het betreft dus bijna iedereen binnen je organisatie, maar ook de mensen die hopen ooit voor jouw organisatie te mogen komen werken.

Het hebben van een intuïtief systeem kan het verschil maken tussen een systeem dat resultaten positief beïnvloedt en een systeem dat mensen het liefste vermijden. Buiten je HR-/recruitmentteam (dat het grootste deel van de tijd met het systeem werkt), krijgen andere gebruikers zeer weinig training, dus wees op je hoede voor producten met een hoge leercurve.

3. Gebruikersondersteuning

Zorg ervoor dat de leverancier bereid én in staat is om het product aan te bieden met toegankelijke gebruikersondersteuning oftewel support. Vergeet niet dat jij de klant bent, ongeacht hoe complex de benodigde ondersteuning is. Vereisen configuratiewijzigingen een opgeleide productspecialist? Werkt de klantenservice in een andere tijdzone? Is deze klantenservice 24/7 beschikbaar? En beschikbaar via chat, e-mail, telefoon en/of sociale media?

4. Uitstraling voor het werkgeversmerk

Een recruitmentsysteem is in de eerste plaats een hulpmiddel voor het beheer van de candidate experience, van het plaatsen van vacatures tot het beheren van cv’s. Bedenk hoe het systeem jouw werkgeversmerk (employer brand) uitstraalt en overweeg de opties die je hebt om informatie bij te werken en te wijzigen, zodat je consequent de juiste berichten verstuurt. Bekijk bijvoorbeeld of het recruitmentsysteem de mogelijkheid biedt om snel en eenvoudig nieuwe vacatures te updaten, maar ook te delen via bijvoorbeeld social media en externe bureaus.

5. Reputatie van de leverancier

Er is een overweldigend aantal recruitmentsysteemproviders op de markt, wat betekent dat je moet gaan vergelijken. Er zijn verschillende dingen waar je goed op moet letten wanneer je gaat vergelijken. Bekijk bijvoorbeeld hoe lang organisaties actief zijn en hoeveel mensen ze in dienst hebben. Let op de industrieën waarin ze actief zijn en zoek uit of deze industrieën vergelijkbaar zijn met die van jou.

Wees niet bang om referenties of casestudy’s van huidige klanten op te vragen en zoek zeker naar recensies. Vraag ook andere professionals in de industrie en onafhankelijke onderzoeksbureaus welk recruitmentsysteem zij zouden aanbevelen, zij hebben daar namelijk (hoogstwaarschijnlijk) al ervaring mee.

6. Stabiliteit

Je hebt net je nieuwe recruitmentsysteem geïmplementeerd en de leverancier gaat failliet of wordt overgenomen door een buitenlandse partij. Wat betekent dit voor het toekomstige doorontwikkelen van het systeem? Laat je van tevoren informeren over de mogelijke gevolgen van een faillissement of verkoop van je leverancier, zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan.

7. Innovatie

Hoe zorgt de leverancier ervoor dat hun technologie up-to-date blijft? Op welke manier wordt er geïnnoveerd? Worden klanten hierbij betrokken? Innovatie vanuit de leverancier is altijd goed, maar het kan ook van belang zijn dat je hier zelf inspraak in hebt. Ook is het handig om te weten wanneer het systeem bijvoorbeeld wordt geüpdate, zeker als het een buitenlandse leverancier uit misschien zelfs een andere tijdzone betreft. Het zou vervelend zijn als de werkzaamheden van de organisatie enkele uren stil moeten worden gelegd doordat er aan het systeem wordt gesleuteld.

Een recruitmentsysteem selecteren doe je niet even tussendoor. Het is een project waarbij veel meer komt kijken dan techniek alleen. Hier vind je nog 10 tips die je helpen bij het selecteren van een recruitmentsysteem.

Maak een gratis account aan

Recruitmentsystemen.nl helpt je bij de selectie, implementatie, evaluatie en optimalisatie. Maak nu een gratis account aan en vergelijk 25 recruitmentsystemen in de Vergelijker en krijg toegang tot de Kennisbank.