Miss Etam laat met recruitmentproces zien hoe zij naar mensen kijken

3010
Miss Etam laat met recruitmentproces zien hoe zij naar mensen kijken

Met bijna 100 winkels heeft Miss Etam een duidelijke toekomstvisie en weten ze ook goed met wie zij deze toekomst tegemoet willen gaan. Maar hoe werf je nieuwe talenten die passen binnen dit specifieke profiel? Wij spraken met Kim Thannhauser, HR Business Partner Miss Etam.

Vernieuwde blik op kandidaten

“Miss Etam is open en toegankelijk, hetgeen wij van onze medewerkers verwachten uit te dragen naar onze klanten. Alle functies in de winkels van Miss Etam zijn gericht op klantcontact. Wij vinden het daarom belangrijk hoe een persoon op iemand overkomt. Een combinatie van lef, verkoop en service staat binnen de sales organisatie van Miss Etam hoog in het vaandel. Maar dit zijn eigenschappen die je niet in een kandidaat herkend op basis van een cv of een motivatiebrief. Wij vinden dat ons recruitmentproces moet laten zien hoe wij naar mensen kijken. Daarom zijn wij gebruik gaan maken van HROffice Recruitment en Cammio.”

Van kwantiteit naar kwaliteit

“In december 2015 zijn wij gestart met Cammio video recruitment. Op welke vacature in de sales je ook wilt reageren, een video sollicitatie is een standaard onderdeel van de procedure. Een uitgangspunt die Miss Etam in het begin wel even spannend vond, maar uiteindelijk niet voor een afbreuk aan sollicitanten heeft gezorgd. Wij krijgen nog steeds ontzettend veel sollicitanten binnen, zeker 150 per maand. Maar wel 150 kandidaten die serieus geïnteresseerd zijn in een baan bij Miss Etam en daarom de moeite hebben genomen een video sollicitatie op te nemen.”

“Cammio Video Recruitment vult het cv aan, maar is zeker geen vervanging van persoonlijk contact!”

Miss Etam kijkt verder dan een cv

“Omdat wij mensen zoeken die passen bij Miss Etam, willen wij graag de persoon achter het CV en de naam leren kennen. Daarom krijgt iedereen die solliciteert en aan de eerste selectiecriteria voldoet, een uitnodiging voor een video-interview. Aan deze kandidaten worden vijf vragen over commercie en klantbenadering gesteld, welke ieder in één minuut beantwoord moeten worden. Wij snappen heel goed dat het spannend is om op beeld vragen te beantwoorden, daarom is het mogelijk om de opname nog eens over te doen en is onze Recruiter getraind om door de zenuwen heen te kijken. Uiteraard kijken wij naar hoe iemand overkomt, maar het verhaal is minstens zo belangrijk.”

Alle sollicitanten in één overzichtelijk systeem

“Sinds 1,5 maand is ons HROffice Recruitmentsysteem helemaal naar wens ingericht om de kandidatenstroom te verwerken en nu zien wij al geweldige resultaten. Niet langer een administratieve rompslomp met veel handmatige handelingen, maar juist een flinke tijdsbesparing en een grondige kwaliteitsslag. Per vacature ontvingen wij ongeveer 50 sollicitaties en met zo’n 80 vacatures per maand was het overzicht al snel ver te zoeken. Na 1,5 maand hebben wij het aantal vacatures terug kunnen brengen naar 40 á 45 vacatures per maand, omdat vacatures veel sneller vervuld worden. Daarnaast biedt HROffice Recruitment ons de mogelijkheid kandidaten direct te controleren via het waarschuwingsregister van Stichting Fraude Aanpak Detailhandel.”

“Met HROffice Recruitment en de Cammio video recruitment integratie in 1,5 maand van 80 naar 40 á 45 vacatures per maand.”

Een portal tot de rest van het proces

“Een goedwerkende werken-bij website kan naar onze mening niet ontbreken. Onze werken-bij website is het portal tot de rest van het recruitmentproces, omdat wij volledig kunnen teren op de video sollicitaties die wij ontvangen. Onze vacatures moeten daarom optimaal vindbaar zijn, hetgeen onze nieuwe werken-bij website tot stand heeft gebracht. Het frisse ontwerp van HROffice Recruitment sluit volledig aan bij onze corporate website en past bij onze doelgroep. Daarnaast is de koppeling met HROffice Recruitment voor ons een enorme meerwaarde om de sollicitaties eenvoudig te verwerken.”

Meer informatie

Kijk voor meer informatie op de website.